Jordania, tasapainottelun mestarimaa.

Turkish Airwaysin lento Helsingistä Istanbuliin pääsi nousemaan myöhässä.

Äänestyslinkki alareunassa

Tiukkaakin tiukempi vaihtoaika ei tulisi millään riittämään. Se oli aika nopeasti pääteltävissä. Ja niinhän siinä kävikin, että kone Ammaniin, Jordanian pääkaupunkiin, nousi samaan aikaan kun meidän koneemme rullasi terminaaliin. Lippujen vaihto sujui hyvin, vikahan oli lentoyhtiön, eikä seuraavaan lähtöön ollut kuin 5h odotus.

Niinpä olikin jo aamuyö kun saavuimme hotelliimme Ammanissa.

Petra, tiedostamaton matkaunelmani

Kun ystävättäreni kysyi minulta lähtisinkö hänen kanssaan reissuun ja minne tahtoisin mennä, jostain kumman syystä mieleeni nousi heti muinaiskaupunki Petra, yksi maailman seitsemästä ihmeestä. Muistelin myös Hercule Poirotin selvitelleen siellä murhaa Indiana Jonesin ohella.

Päätimme kuitenkin majoittua pääkaupunkiin ja tehdä pari retkeä sieltä käsin. Jordaniassa on hyvät tieverkostot ja edullista sekä turvallista kulkea.

Amman

Taivaallisia värejä, niin sisällä kuin ulkopuolellakin.

Epämukavuus näkyy selkeästi mutta maassa maan tavalla jos haluaa vierailla kauniissa moskeijoissa. Kaikkiin ei tosin tarvinnut kaapua eikä kaikkiin edes naiset päässeet sisälle.

Tammikuu ei ole mikään turistikuukausi Ammanissa. Siellä on suht viileää mutta se ei näyttänyt brittituristeja hellemekoissaan haittaavan. Itse kuljimme villakangastakeissa, hansikkaat kädessä ja huivi kaulassa, vain satunnaisesti takkia avaten.
Olemme molemmat vaaleita, ja naisia, joten saimme runsaasti huomiota osaksemme. Mutta kukaan ei tullut iholle tai huudellut, ainoastaan kainoja sivusilmällä luotuja uteliaita katseita. Rihkama- ja muut kauppiaat toivottivat kohteliaasti mukavaa lomaa Jordaniassa vaikka kieltäydyimme ostamasta tarjottuja tuotteita.

Vieraanvaraista arkea

Kohtaamamme ihmiset olivat avuliaita ja ystävällisiä sekä erittäin kiinnostuneita

Amman

Beduiinit ovat todella vieraanvaraisia. Ensimmäiset kahvit ja keskustelut. Vähän jännitti uusi maa ja kulttuuri.

keskustelemaan. Vieraanvaraisuus oli ihan toista luokkaa kuin tavan turistipaikoissa. Paras oli ehkä kun poikkesimme nuoren beduiinimiehen pitämään pieneen kahvipaikkaan: joimme hyvät arabialaiset kahvit ja lähtiessämme meillä oli vesipullot ja suitsukkeita mukana eikä hän antanut meidän maksaa niistä mitään!

Tai toinen tapaus kun olimme museokäynnin jälkeen kahvilla jälleen, niin vanhempi herra kutsui meidät toimistoonsa teelle ja kertoi historiaansa: palestiinalaisena löytänyt paikkansa Jordaniasta vaikka sydän kaipaa takaisin menetettyyn kotiin. Jordaniassa on kristittyjä noin 6 % väestöstä, loput muslimeja. Rinnakkaiselo on rauhaisaa verrattuna naapurimaihin. Toki Jordania on joutunut tiukentamaan turvatoimia, koska alue on levotonta ja sotatoimia on hyvinkin lähellä.

Amman

Viereenvaraisuutta. Teekutsu paikallisen yrittäjän toimistoon.

Turvatoimiinkin tottuu

Päivittäinen läpivalaisu hotelliin saapuessa.

Turvatoimet olivatkin näkyvää arkea, hotelliin mentiin metallinpaljastimien läpi ja käsilaukut läpivalaistiin joka kerta. Taksit pysäytettiin ennen hotellia ja tarkastettiin pommien varalta, vasta sitten piikkiesteet laskettiin. Mutta toisaalta, henkilökunta myös otti meidät suojelukseensa ja opasti missä ja milloin on turvallista kulkea, mitä kannattaa maksaa taksista ja tilasi meille haluamamme matkat ilman lisämaksuja.
Myös aamiaisella meistä huolehdittiin ruhtinaallisesti opastaen mitä syödään minkäkin kanssa. Parhaana aamuna laskin, että hovi kävi kaatamassa 9 kertaa kahvia kuppiini!

Amman

Tämä ystävällinen herra piti meistä huolta aamiaisella. Yksi parhaita ja monipuolisempia syömiäni aamiaisia. Sillä pärjäsi pitkälle iltapäivään.

Taksikuskit pysäyttelivät matkanvarrella esitelläkseen nähtävyyksiä ja kertoivat maan historiaa. Myös nykyisellä kuninkaalla, Abdullah II, tuntui olevan vankka suosio kansan keskuudessa. Irakista rajan yli tulleet elintasopakolaiset rahoineen sen sijaan olivat uusi huolen aihe, sillä heidän tulonsa Jordaniaan nosti elintarvikkeiden ja polttoaineen hintoja tavalliselle kansalle liian kalliiksi.

Petra on pakko nähdä!

Jordania

Matkamuistokaupoilla. Petrassa lapset työskentelivät sensijaan, että olisivat olleet koulussa. Tämä hurmaava kauppamiehen alkukin hyötyisi elämässään lisäopiskelusta.

Teimme pari retkeä Ammanin ulkopuolelle, toisen Kuolleelle merelle ja toisen Petraan.
Edellisenä iltana kävimme ostamassa liput bussiin, joka lähti aikaisin aamulla kohti Petran muinaiskaupunkia. Pitkä matka sujui jouhevasti ja matkalla katselimme pakollisen markkinointitietoiskun videolta.
Petrassa ei tähän aikaan ole kovin valtaisaa turistiryntäystä, joten saimme fiilistellä tunnelmia melko rauhassa. Oikeastaan sitä ei voi edes sanoilla kuvata, se pitää kokea paikan päällä. Tänne pitää päästä uudelleen!

Jordania

Pitkän kävelyn jälkeen aukeaa unohtumaton näkymä eteen. Kliseistä mutta niin kaunista! Kuva, joka on pakko ottaa!

Ei kovinkaan kuollut merisea level

Kuollut meri

Uitavan lämmintä vettä tammikuussakin eikä ruuhkaa rannalla. Tai, no, kellumistahan se oli.

Kuolleen meren retken teimme taksilla. Kuljettajamme esitteli kaiken mahdollisen nähtävän matkan varrelta ja pysäytteli kuvaamaan meitä. Hän myös vahti tavaroitamme kun kävimme uimassa ja syömässä maksullisella rannalla. Kerta kaikkiaan hyvää palvelua!

Aitojen ihmisten maa, Jordania

Jordanialaisten vieraanvaraisuus, ainakin meitä kohtaan, oli vertaansa vailla. Se oli sydämellistä eikä sen avulla yritetty tyrkyttää mitään. Avuliaisuus, kohteliaisuus ja iloisuus olivat päällimmäiset vaikutelmat näistä ihmisistä. Itse asiassa, pakko sanoa, että olen elämässäni kohdannut vain mukavia muslimeja. Naisten asema on suht hyvä ja koulutusmahdollisuudet laajat. Toki parantamista on edelleen. Jordania on moderni muslimivaltio joka on selvinnyt kunnialla melkoisista haasteista historiansa aikana.

Kuningatar Alian kansainvälinen lentoasema

Ihan ei reilun viikon oleskelu maassa antanut eväitä tulkita aiktauluja.

Olen mukana momondo Open World Awards- blogikilpailussa tällä tekstillä. Käy äänestämässä!